Faceți căutări pe acest blog

luni, 13 iunie 2011

Facebook, raiul narcisiştilor

Azi dimineaţă am găsit un articol legat de spaţiul virtual în care toţi narcisiştii se pot manifesta fără frontiere, lucru ce ne poate exaspera pe noi ăştia "mediocrii".
Ce se găseşte pe facebook? Vă spun părerea mea în câteva fraze şi apoi las specialiştii să ne lumineze.
Găsim toate piţipoancele posibile şi imposibile de pe Pământul ăsta care mă mir că încă ne mai poate ţine şi nu scapă singur de tot ce îl intoxică.
Nu scăpăm de piţipoance fie ele "tunate" sau nu. Poze în oglidă cât cuprinde, buzişoare roz ţuguiate, ochişori spoiaţi privind într-o direcţie pierdută (ce sugerează lipsa direcţiei în viaţa specimenului, sau mai bine zis vidul din creieraş), busturi şi posterioare pozate cu telefonul mobil, poze de album  fără număr  de la toate party-urile de fiţe... Patetic, jalnic şi...şi...şi nu mai are rost să continui. Suntem invadaţi de piţipoance manechinuite, recunoscute şi notorii, de piţipoance ratate care se împrietenesc cu cele enumerate mai înainte pentru a-şi satisface orgoliu şi a se simţi cineva. Vedem piţi fotomodele de liceu "cunoscute" care sunt practic asaltate de  piţi-ii-le ratate de facultate care nu au avut ocazia să fie ca astea mai mici. Oricum văd că e un trend să fi liceană şi fotomodel în acelaşi timp, mai ales să participi la tot felul de castinguri gen ăla a lui Bote.
Să nu credeţi că iert şi partea masculină. Găsim Don Juani, Jose Mugueli, Jose Fernando şi Jose Fernando. Îi găsim totuşi mai rezonabil ca fotomodeli dar e clar că pe wall-urile lor găsim mereu comentarii cu apelativele, "pisi","iubi","frumoaso", şi bla, bla, bla.
 Nu are rost să mai continui să-i caracterizez. O fac unii specialişti mai cu puţină subiectivitate. Eu îi văd pe aceşti indivizi ca fiind unii superficiali, oportunişti, parveniţi în care centrul universului e propria persoană.
 Gata nu mai zic nimic. Doar delectaţi-vă în continuare cu articolul de mai jos. Pace vouă!
 
Facebook, raiul narcisistilor
   sursa: Garbo.ro
Facebook-ul si alte retele de socializare pot fi asemuite unui platou de filmare. Acolo putem sa controlam fiecare aspect al felului in care aparem in fata celorlalti, putem sa construim scenarii si sa aratam doar cele mai favorabile aspecte ale persoanei noastre. Facebook-ul este raiul narcisistilor. Veti vedea de ce.
Viitorul copilului tau e important? Fa-ti o asigurare ING si castiga o excursie la Olimpiada!



Cel mai cunoscut site de socializare este raiul narcisistilor, dupa cum arata un studiu publicat de catre jurnalul Cyberpsychology, Behaviour And Social Networkin.

Reteaua de socializare Facebook are darul de a ne oferi posibilitatea sa controlam felul in care vrem sa fim perceputi de catre prieteni sau straini, a aratat studiul realizat de catre Soraya Mehdizadeh de la Universitatea York din Canada. 100 de persoane (50 de barbati si 50 de femei) au luat parte la acesta cercetare.

Aceste persoane au fost examinate psihologic pentru a se stabili cat de mult le place sa isi dea importanta si in acelasi timp cat de mult ravnesc atentia si aprobarea celorlalti si cum se manifesta aceste aspecte ale personalitatii umane pe Facebook.

Cum se manifesta narcisismul?


Conform studiului semnat de Soraya Mehdizadeh, narcisismul este un tipar al grandiozitatii, al nevoii de atentie, de admiratie si reprezinta un simt exagerat al propriei importante care se manifesta in toate modurile.

Narcisismul este asociat cu o perceptie proprie pozitiva asupra unor trasaturi proprii cum ar fi inteligenta, atractivitatea fizica si puterea. Dupa cum arata mai toate teoriile despre narcisism, utilizarea intercatiunii sociale este implicata doar pentru a hrani stima de sine narcisista.

Narcisistii nu se concentreaza prea tare pe relatiile inter-personale apropiate, pe caldura relatiilor sau pe alte aspecte pozitive ale comunicarii cu oamenii. Pentru ei, relatiile nu sunt altceva decat o alta modalitate de a se arata populari si plini de succes.

Din acelasi motiv, narcisistii isi vor cauta si parteneri atragtori si cu un status social ridicat, fara sa investeasca prea mult timp in aceste relatii, insa. Pentru ei, relatiile nu sunt altceva decat glorie publica.

Site-urile de socializare si mai ales Facebook, constituie deci o resursa importanta pentru analizarea tipologiei narcisistului. Facebook este considerat un teren foarte fertil pentru narcisism. Pentru narcisisti, acesta este mediul ideal, acela unde se pot detasa fara probleme de partea emotionala, construindu-si in schimb o identitate care sa merite a fi adulata de catre un public numeros.

Comunicarea online prin intermediul retelelor de socializare a generat astfel, o noua forma de auto-prezentare. Aceasta unealta sociala online ne ofera posibilitatea de a analiza manifestarea personalitatii si constructia identitatii in zilele noastre.

In viata de zi cu zi, prin contactul si comunicarea face-to-face (fata in fata), caracteristicile fizice si cunostintele noastre despre o anumita persoana formeaza identitatea sa. Este o identitate stabila si tri-dimensionala. Cunosti acea persoana, astfel este foarte dificil pentru ea sa isi demonstreze un alt sine sau sa creeze impresii care sunt in neconcordanta cu ceea ce stii tu despre ea. Lucrurile se schimba insa atunci cand vine vorba despre comunicarea online.


Care este relatia dintre personalitatea offline (reala) si personalitatea online, aceea a auto-reprezentarii?


Aceeasi cercetare a mai aratat ca oamenii se comporta diferit fata de realitate, interactionand in mediul online. Cand vine vorba despre identitatea online, vorbim insa despre altceva, fiindca in spatiul virtual putem crea identitati ideale, identitati care nu se suprapun neaparat cu ceea ce un om este si in viata de zi cu zi.

Facebook-ul si alte retele de socializare pot fi asemuite unui platou de filmare. Acolo putem sa controlam fiecare aspect al felului in care aparem in fata celorlalti, putem sa construim scenarii si sa aratam doar cele mai favorabile aspecte ale persoanei noastre.

In cadrul studiului de la Universitatea York, paginile de Facebook ale participantilor la studiu au fost analizate pentru a vedea modul in care acestia utilizaeaza anumite prcatici pentru a se auto-promova. Astfel, au fost analizate: a) Sectiunea About me (Despre mine) b) Poza de profil c) primele 20 de fotografii din sectiunea Pozele mele (My Photos) d) Sectiunea de Notite, in eng. “notes” si e) modul in care utilizatorii isi updateaza statusurile.

Auto-promovarea online este definita ca fiind orice informatie descriptiva textuala sau vizuala care este postata pentru a-i persuada pe ceilalti in legatura cu cele mai deosebite calitati ale utilizatorului profilului de Facebook.

Cercetarea a mai gasit ca exista o legatura si intre sentimentul de slaba auto-stima si activitatea foarte intensa pe Facebook. Nu e de mirare ca, in perioadele noastre de instabilitate emotionala, retelele sociale par sa devina acea modalitate prin care incercam sa ne recastigam stima de sine.

Stima de sine si modul cum ne prezentam celorlalti

In psihologie, stima de sine defineste modul cum o persoana isi auto-evalueaza valoarea, per ansamblu. Toti oamenii au o nevoie vitala sa isi mentina si/ori sa isi creasca aceasta valoare, astfel indivizii se lupta pentru a-si conserva stima - de- sine atat in mediul online, cat si in cel offline (real).

Oamenii cu o stima de sine scazuta sunt de asemenea, foarte activi in cadrul retelelor de socializare. Aici ei isi pot ridica foarte usor capitalul de incredere, prezentandu-se oamenilor in cele mai pozitive ipostaze, pentru a beneficia de adulatie si pentru a-si creste astfel, stima de sine.

Exista o corelatie intre cat de narcisista este o persoana si numarul intrarilor sale pe Facebook intr-o zi, a aratat studiul. Oamenii cu o stima de sine joasa prezinta de asemenea o forma de narcisism, spun cercetatorii. Acestia sunt si cei care isi monitorizeaza mai des profilul de Facebook si au o activitate mai bogata pe site-ul de socializare.

De asemenea, au fost gasite si diferente de gen cu privire la modul in care femeile si barbatii folosesc Facebook pentru a se auto-promova. Barbatii s-au dovedit a fi mai atenti in privinta cuvantului scris, postat pe Facebook, in timp ce femeile pun mai mult pret pe ce fel de fotografii isi promoveaza pe pagina lor. In acest fel, indiferent de gen, indivizii isi asigura popularitatea.

Facebook-ul este raiul narcisistilor fiindca aici ei pot sa isi gestioneze identitatea ideala, acea imagine de sine perfecta. De exemplu, utilizatorii isi selecteaza fotografiile care ii flateaza sau scriu descrieri despre ei insisi pentru a se auto-promova. Prin intermediul acestor identitai ideale, oamenii vor sa castige respectul si aprobarea celorlalti, pentru ca toate raspunsurile pe care le primesc la postarile lor, nu sunt altceva decat regulatoare ale stimei de sine narcisiste.

Facebook-ul este astazi, mai mult decat o unealta de comunicare ci si doza noastra zilnica de narcisism.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu